Cara Bersihkan Najis Anjing Golongan Najis Mughaladhah

Cara membersihkan najis anjing berikut ini bisa anda lakukan. Najis anjing sendiri termasuk najis  mughaladhah (tingkatan paling berat) terkena najis  wajib membersihkanya, sebelum beribadah.

Selain najis anjing najis babi juga masuk dalam golongan najis mughaladhah, misalnya terkena air liurnya.

Cara Bersihkan Najis Anjing

Adapun cara membersihkan najis anjing sama dengan membersihkan najis babi yang termasuk najis mughaladhah yakni :

Memakai debu dan air mutlak lalu disiramkan 7 kali. Untuk penggunaan debu, dipakai di awal atau akhir ketika membersihkanya.

Hal ini sebagaimana Hadits Riwayat Muslim yang artinya Artinya: “Ketika anjing menjilat bejana, maka basuhlah tujuh kali dengan dicampuri debu pada awal pembasuhannya.” (HR. Muslim).

Sementara di hadits lainya dijelaskan ketika bejana dijilat anjing, cara membersihkannya dengan membasuh sebanyak 7 kali, basuhan  pertama dicampur pakai debu.

Sumber lain mengatakan apabila terkena najis anjing dengan  membasuh 4 kali di area terkena najis, dengan tujuh kali dibasuh, salah satunya dengan  tanah atau debu.

Tapi, bolehkah cara membersihkan najis anjing dengan sabun? hal ini terjadi beda pendapat ulama. Ada yang membolehkan debu atau tanah diganti sabun. Ada juga yang mengatakan sabun tidak dapat gantikan debu atau tanah.

Pendapat lain mengatakan, jika masih ada tanah atau debu sebagai cara membersihkan najis anjing, maka tak bisa diganti benda lain.  Tapi kalau tanah atau debu tidak ada, maka boleh memakai benda lain seperti sabun untuk bersihkan najis anjing.